innebandy.blogg.se

Gillek-intervju & tränarintervju

En vecka kvar till SSL premiären.

Pixbo-Warberg 7-9
Storvreta-Täby 4-6

Kohonen, Svensson och Qvist saknades alla idag. Hoppas trion är tillbaka till premiären.

    
Olofsson utvisad. Sjögren räddar Julkunens straff.


Annars är ju AIK, i form av regerande mästare, alltid det hetaste laget på försäsongen som alltid värvar de stora stjärnorna. Största av de alla denna säsong, är David Gillek. En av mina favoritspelare. Därför kommer här en intervju med stjärnan:

gillek

Du har stått för säsongens största övergång denna silly season. Hur känns det?
- Det känns hur bra som helst och det blir väl alltid extra uppmärksammat när det är en landslagsspelare som byter klubb men jag kommer se till att AIK blir nöjda med att de värvat mig. Detta är också det naturliga steg för mig att ta för att kunna utvecklas ännu mer som spelare. Nu får jag chansen att slåss om titlar och det är därför jag spelar.
 
En flytt från lilla Jönköping till stora AIK och Stockholm. Vad är de största skillnaderna från att spela i AIK jämfört med JIK?
- Det är jättestor skillnad tycker jag. Många olika saker som det berör. I Jönköping spelade vi bara på kontring medan här i AIK så är vi ett spelförande lag. Sedan så är det större press här på att vi ska vinna alla matcher medan i Jönköping så gjorde det inget om vi förlorade nån match ibland. Det är väl de två största skillnaderna tycker jag i alla fall. Jag ser bara positiva saker med att spela under press och att vara ett spelförande lag.

Vi som har följt dig ett tag har sett att du har utvecklats rejält ända sedan du sattes ihop med Karl-Johan. Nu är du återigen tillsammans med K-J. Varför passar just du och K-J så bra ihop? Vad är det som gör er så svårstoppade?
- Ja visst stämmer det. Vi hade en supersäsong tillsammans det året jag vann poängligan. Sedan tycker jag väl att det inte bara beror på att jag spelat mycket med K-J utan jag har tränat hårt och utvecklats mycket de senaste åren. Men självklart trivs vi bra tillsammans. Det beror på att vi tänker innebandy likadant. Bägge gillar fyiskt spel med mycker närkamper och vi bägge är bra i man man spelet så det blir att vi öppnar upp för varandra hela tiden. Sedan blir det ju att han mest spelar fram och att jag avslutar. Just det att vi inte är beroende av varandra tror jag gör att vi är så svårstoppade. Det går inte plocka bort mig för att få bort K-J ur matchen och vice versa. Vi spelar rakt mot kassen och det tror jag motståndarna tycker är jobbigt för att vi alltid söker oss direkt mot kasen för att få avslut istället för att spela runt. Vi fungerar även bra tillsammans utanför plan och det ger ju fördelar på planen också.

I JIK var ni ju inte direkt vana över att vinna. I AIK vinner man nästan allting man ställer upp i. Hur är det med din vinnarmentalitet?
- Nej, det blev inte så många vinster för oss förra året. Men tror ändå det gett något positivt att man kämpat i botten också för då vet man hur hårt arbete som krävs för att vinna. Min vinnarmentalitet är stor. Jag hatar att förlora i allt jag ställer upp i. Det värsta jag vet är att se motståndare glada. Har alltid vunnit mycket i min ungdom så det finns kvar hos mig!
 
I AIK spelar man ju ett rätt så utpräglat 2-2-1 (styrspel) vilket skiljer sig från spelet i JIK. Hur ser du på den taktiska skillnaden?
- Ja det skiljer sig ju mycket på det sättet att vi i Jönköping spelade mer avvaktat medan vi här i AIK spelar mycker mer aggressivt där vi ska styra motståndarna till våra dubblingspunkter. Så det krävs mycket energi och det tycker jag vi har massa av i AIK.
 
I JIK har du dragit på dig en del utvisningar och de som inte förstår sig på din spelstil kanske är oroliga för att du nu tar med dig dessa till AIK. Det är ju trots allt din spelstil som har fört dig dit nu är idag. Har Hallstensson sagt något om dessa utvisningar och din spelstil?
- Min spelstil kommer jag aldrig ändra på för det är den som tagit mig dit där jag är idag. Motståndarna ska aldrig ha en lugn stund när de möter mig. Det jag blivit bättre på är ju att inte ta onödiga utvisningar. Ulf vill att jag ska spela mitt spel för det är ju därför de värvat mig. Han vill att ja ska spela aggressivt med mycket närkamper och gå rakt på mål. Klart att det kan brinna över ibland men det händer mer sällan nuförtiden för att jg hellre håller mig på plan och gör mål!

Nio månader har gått sedan du skadade dig i semifianlen i VM och tvingades spela skadad i finalen. Hur mycket grämer det dig för att du inte kunde gå för fullt i finalen och att ni missade guldet? Hur revanschsugen är du inför VM 2010?
- Det var en sjukt tung förlust där vi lika väl kunde stått som segrare. Jag gillar inte att prata om den matchen egentligen för den ger bara dåliga minnen. Klart det var tungt när jag fick skadan i semifinalen eftersom det gått bra för mig i hela VM och visst påverkade skadan mig till en viss del men inte så att det störde mitt spel. Jag kunde ändå gå för fullt kändes det då. Jag är grymt revanschsugen och det finns väl inget skönare än att slå finnarna på deras egna hemmaplan! Så det skuklle vara en ära att få vara med då och det siktar jag självklart på!

Jag har inlett ett samarbete med Line up i Warberg. Hade ett samtal med Niclas Wihelmsson strax innan han och Klavberg åkte iväg till USA för sponsorträff. Idag hade jag mitt första uppdrag och resultatet av det här du HÄR samt filmklippet nedan:



Daniel Gunnarsson får fortsatt förtroende i Warberg. Idag spelade han återigen med förstfemman, i och med att Svensson saknades, och han gjorde ånyo en riktigt bra insats. Det var som jag sade till hans mamma på läktaren: "Han är som en i mängden. Det syns inte att han är nyuppflyttad från juniorerna. Han har tränat på bra det senaste året". Hoppas nu att han slipper skador så kommer hans säsong att bli väldigt rolig. Jag tror att Gunnarsson kommer att lyckas på sikt i Warberg, bättre än vad Elisson, Hage och Friberg gjorde, som alla var lovande juniorer när de kom upp i a-laget men som numera återfinns på andra platser än i Warberg. Något som skiljer Gunnarsson från dessa spelare är att han aldrig har begärt något. När han för några säsonger sedan lämnade Warberg för spel i ett bättre juniorlag några mil norr om Warberg så visade han upp en vilja som han lett honom dit han befinner sig idag. Under den säsongen begärd han aldrig speltid, utan ställde alltid upp och kämpade om han blev uttagen. Denna vilja, ödmjukhet och och talang kommer att föra honom långt. Hur långt återstår att se... Att han dessutom lyckas med att bli uttagen i All Star Team i XDIN-cup i helgen, gör ju bara det än tydligare vilken lagspelare den här Daniel Gunnarsson är.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Gttan
skriven :

Bra jobbat, Martin! Mycket intressant läsning.